vrijdag 25 mei 2012

Tutorial ~ dubbele ovenwant

In een vorige berichtje liet ik mijn nieuwe ovenwant zien. Daar kreeg ik zoveel reacties op en zoveel vragen. Dat ik hier maar eens een beschrijving ga geven van de ovenwant. Tijdens het maakproces had ik al wat foto's gemaakt die nu goed van pas komen.



Eerst het leukste gedeelte de stofjes bij elkaar zoeken. Ik heb voor de basis het gebloemde stofje genomen, dit kun je ook met twee verschillende stofjes doen. Voor de randjes heb ik een klein ruitje gebruikt. En voor de buitenrand kan je een biaisbandje gebruikt of zoals in mijn geval zelf biaisband maken.

De maten waren bij mij als volgt:
A (gebloemde stof) 2x 20 bij 79 cm. + een vulling met dezelfde maat.
B (gebloemde stof) 4x 20 bij 20 cm. + een vulling met dezelfde maat (de "handvaten")
C (geruite stof) 2x 4 bij 20 cm.
D biaisband

De ronding moet je zelf bepalen, bij mij had het iets ronder gemogen (is denk ik mooier).

Voor de vulling heb ik Hobbs gebruikt een restant van mijn quilt. Je kunt natuurlijk ook fiberfill gebruiken. Misschien zelfs wel beter want mijn man stopt er nog ovenwanten in anders vindt hij het veel te warm. (ach... mannen ☺)

De maatjes kan je allemaal knippen zonder naad aangezien je het afwerkt met biaisband.

Mijn tekening met de maatjes erop.

Lekker kopje koffie erbij werkt een stuk gezelliger ☺


De achterkant (A), tussenvulling en voorzijde (A) op elkaar leggen en even doorrijgen voordat je de lijnen gaat stikken op de naaimachine. Dit doe je ook voor de "handvaten" (B).



Nu mag je de lijnen gaan stikken zodat je een ruitmotief krijgt. Even kijken welke afstand je het mooiste vind.



De "handvaten" werk je af met een randje. Hier heb ik een geruit stofje gebruikt.


Dan speld je de "handvaten" op de achterzijde even rijgen zodat het niet verschuift.



Dan kun je het biaisbandje er omheen stikken. Begin in het midden en eindig daar met een lusje.
Het meeste werk is het ruitmotief stikken de rest is zo klaar.


En nu maar heerlijk bakken.

1 opmerking:

  1. Deze ga ik zeker een keer maken, bedankt voor je duidelijke uitleg. groetjes Céline

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat.
groetjes, Nicole

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...